Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 5 januari 2018

Stadsbibliotekets utställning om David Bowie

Få artister har varit så nyskapande som David Bowie. Det går inte ens att säga att det enda förutsägbara med honom var hans oförutsägbarhet eftersom det inte gick att förutsäga hur han skulle omvandla sig själv härnäst. I en intervju sa han en gång att förändring har varit något som präglat hans liv och konst. Denna tro på nödvändigheten att ständigt omskapa sig själv för att nå högre höjder än tidigare skiner igenom i hans musik då han ständigt skapade nya uttryckssätt.

För att fira Bowie och all glädje han skänkt oss med det han skapat har vi en utställning på stadsbiblioteket från och med den 8:e januari, datumet han föddes på. Vi visar upp alla de titlar vi erbjuder som finns med på Bowies lista över de 100 böcker som betytt mest för honom. Även böcker som handlar om artistens liv finns med i vår utställning. En av de biografier om Bowie som fått fint mottagande av både av kritiker och fans är The Age of Bowie, av Paul Morley. Den finns snart i vår Bowie-samling, så håll utkik efter den och reservera den sedan gärna på vår hemsida!

/Johan

1 kommentar:

  1. Så kul! Om jag har vägarna förbi ska jag absolut titta in. Jag skriver böcker med musik i öronen och en av karaktärerna i min senaste (=första) bok skrev jag till just David Bowie.

    SvaraRadera