Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 26 oktober 2017

Värd att döda av Peter Swanson


Den här historien börjar på en flygplatsbar i London, där Ted Severson sitter och dricker gin och tonic. Han är en man i sina bästa år, med en så pass välfylld plånbok att han inte behöver arbeta längre egentligen, han gör det mest för att det är kul. Ted har ett fint hus mitt inne i Boston och en yngre, vacker fru. Dessutom bygger de ett nytt stort hus vid kusten i Maine, ett hiskeligt åbäke till hus med fler sovrum än vad de någonsin kan använda. Livet leker alltså för Ted! Eller så kanske det inte leker alls, snarare tvärtom.
För snart förstår vi, vi som står bredvid Ted och tittar på, att han är olycklig. Och förbannad. Så när den ljuva Lily Kitner slår sig ner på stolen bredvid i baren, så börjar de två prata. Helt oskyldigt, så där som två främlingar gör. Men Ted har börjat få mer och mer gin i glaset, och inte så mycket tonic, och han blir snabbt privat i sitt samtal med främlingen Lily. Hon är så bra på att lyssna, och så förstående. Så när Ted plötsligt häver ur sig att han vill döda sin fru, så förväntar vi oss kanske ändå att Lily ska ursäkta sig och gå därifrån. Men det gör hon inte, istället erbjuder hon sig att hjälpa till..
De fortsätter smida planer på planet hem till Boston, och ses vid flera tillfällen hemma i USA för att komma fram till hur de ska göra sig av med Teds fru. Men samma stund som Ted träffar Lily så har en katt och råtta lek tagit sin början, där ingen går säker. För Lily är en kvinna med förflutet, och som det inte vore nog så får vi snart även träffa Teds hustru Miranda.
Värd att döda är en fartfylld historia med fler vändningar är någon spänningshistoria jag läst på väldigt länge. Den har jämförts med både Gone Girl och Kvinnan på tåget, men den här boken är mycket bättre. Jag sitter som på nålar och kliar mig förvirrat i huvudet när jag förstår att jag just inget har förstått. Och för mig, så är det precis så en bra spänningsroman ska vara, den ska snurra runt mig så många gånger på stolen att jag går vingligt därifrån. Mitt i natten dessutom, eftersom jag fick lov att strunta i att väckarklockan snart skulle ringa, för jag var tvungen att läsa färdigt. 
 / Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar