Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 29 juni 2017

Sommarläsning!


Min kollega Torsten skrev här för att tag sedan om sin sommarläsning, att den bästa läsningen är den oplanerade, vilket jag håller med om. Egentligen vill jag bara, sömndrucken en sommarmorgon stappla runt bland mina bokhyllor och ta första bästa bok som faller mig in. Mycket av resten av årets läsning är planerad för mig, med läsning för jobbet, så på min semester vill jag bara välja från hjärtat.
Men med det sagt, så ska jag upp till Norrland i 15 dagar inom det snaraste, och då behöver jag så klart ha med mig böcker! Dock tar jag så pass många att en del av valfriheten ska finnas kvar.
Här kommer därför ett litet urval på böcker jag kanske, förhoppningsvis, förmodligen läser under min sommar. Jag läser gärna på engelska när jag är ledig, jag tycker det är så avslappnande. The Underground railway av Colson Whitehead, som snart finns på svenska med titeln Den underjordiska järnvägen har jag varit intresserad av länge. Den handlar om Cora, som växer upp som slav i amerikanska södern, och hennes längtan efter frihet, och flykten från livet med bojor. Jag tror den är en drabbande läsning som kan stanna kvar i ens hjärta för alltid.
Lite i samma ämne rör sig Yaa Gyasis roman Vända hem, där vi får följa två systrar i Ghana under 1700-talets slut. En syster blir bortgift med den engelske guvernören medan den andra säljs som slav till Amerika. Även den här historien viskar lovord om svindlande berättelser om människors öden.
Jag funderar även på att läsa Emily Fridlunds bok History of wolves, vars svenska titel är Vargarnas historia. Här återvänder vi till USA, men i nutid. Bokens huvudperson är 15-åriga Linda som bor med sina föräldrar i ett ensligt hus i skogen. Linda är en udda fågel, som inte passar in någonstans. Men så flyttar en annan familj in i ett hus mitt över sjön, och Lindas värld ställs på sin spets. Hon blir barnvakt åt de nya grannarnas son Paul, men rätt så snart upptäcker hon att allt inte står rätt till.

Två historiska romaner vill jag också hinna med, kanske Midnattsrosen av Lucinda Riley kan vara något? En bok som lockar med familjefejder genom tidens gång, och som rör sig över Indien, England och Amerika. Jag är även sugen på Elizabeth Freemantles bok The girl in the Glass Tower, som precis kommit på svenska med titeln Flickan i glastornet. Den utspelar sig i 1500-talets England, med intriger i hovet och hur det är att växa upp som kvinna i en värld styrd av män.


Sen har jag givetvis planerat in en massa skräckläsning! En sommar utan läskiga böcker är ingen sommar. Men de godbitarna får ni höra om en annan gång.
Ha en skön sommar och jag önskar er en massa lästid! Biblioteken har öppet alla varma, regniga, roliga och tråkiga dagar, så välkommen in för att hitta just din sommarläsning.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar