Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 1 februari 2017

Mest läst i januari


Januari är ju en bra läsmånad. Det är kallt och ruggigt ute, så man kan med gott samvete kura ihop sig i soffhörnet med en bra bok. Jag blev nyfiken på vad andra läser just nu, och kollade därför vilka böcker som lånats ut mest på biblioteken i Karlskrona den gångna månaden...

1. Leif G. W Persson, Kan man dö två gånger?                            
2. Jojo Moyes, Toner i natten   
3. Elena Ferrante, Hennes nya namn                 
4. Elena Ferrante, Min fantastiska väninna      
5. Alex Schulman, Glöm mig      
6. Malin Persson Giolito, Störst av allt                
7. Denise Rudberg, På sex meters djup            
8. Jan Guillou, Äkta amerikanska jeans              
9. Mari Jungstedt, Det andra ansiktet                
10. Lars Kepler, Kaninjägaren

Inte helt oväntat är det tätt mellan deckarna, och det är välkända författare som dyker upp. Störst av allt rekommenderar jag verkligen, läs vad jag skrev om den här.

Som läsare blir jag väldigt snabbt indragen i Majas berättelse, och jag imponeras av hur väl författaren skildrar historien ur tonåringens perspektiv. Språket bara flyter på och inget stör berättandet. Allt som händer känns trovärdigt och vägen mot katastrofen tycks oundviklig.

Elena Ferrante är representerad med de två första delarna i Neapel-sviten, läs här vad BG skrev om hela serien.

Romansviten har en mycket bred ansats och gestaltar både samhällsutveckling och personlig utveckling. Hela denna komplexa väv koncentreras och berättas med ett väldigt flyt i texten. Som om du satt och lyssnade på när en klok vän berättar vad det egentligen var som hände.

I Glöm mig skriver Alex Schulman om sin egen barndom, läs här vad Lotta skrev om den.

I boken skildras på ett mycket intensivt men också lättfattligt sätt hur alkoholen tar över mammans liv och efterhand gör henne närmast likgiltig för sin egen familj. Många gånger blir hon också mycket elak mot sina barn och sin man.

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar