Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 10 maj 2016

Frukost: morgon, middag, kväll av Fern Green


Frukost, ett sådant ljuvligt ord ändå! Jag förknippar ordet och själva aktiviteten frukost med lediga dagar och prasslandet av tjocka dagstidningar vid ett fullt bord. Eller för den delen, skuggig plats på grön plätt med kaffe och goda mackor. Jag är nämligen en sådan person som äter en frukost att tala om just när jag är ledig, vardagar så står jag och småhoppar vid köksbänken och stoppar i mig något snabbt, ständigt sen då väckarklockan som av en händelse snoozat helt av sig själv upprepade gånger.
Nåja, när jag såg Fern Greens nya bok om just frukostar så plockade jag med mig den hem snabbare än ett ägg hinner knäckas i en het panna.
Under en lämplig långhelg så har jag nu provlagat flera recept ur boken och kan med säkerhet säga att den verkligen är något för alla oss frukostlovers! Örtfylld omelett med fetaost var en härligt god sak, som bäst avnjuts med ett glas kall juice och starkt kaffe. Eller varför inte en kryddig advokadoröra utspridd på rostat surdegsbröd (eller vilket bröd som helst faktiskt). Jag har även provat små pannkakor med ricottaost, majs och rödlök som serverades med knaperstekt bacon.
Det finns en del recept som kanske mer passar som lite efterrätt eller fika, men jag har valt att kalla det ”second breakfast” alternativ (ni som kan er Sagan om Ringen förstår precis vilken bra grej hobbitarna kom på). Ett sådant exempel ur boken är stekta äppelfritters, en sagolik smakupplevelse som doppades i en liten smet av färskost och kanel. Och så paradnumret i min provlagning; chokladbröd! Pain Riche och mjölkchoklad, jag menar, bara hör på den meningen. Man steker små baguettebitar i smör, och så choklad mellan och sen är det bara att sätta sig på expresståget till mathimlen. Inte särskilt nyttigt, men man behöver ju inte äta det varje dag. Även om man vill.
Frukost av Fern Green är som ni förstår en höjdare att låna hem och förgylla några frukostar med! Här finns även lite nyttigare recept, bland annat en chiapudding som ser riktigt fin ut, och en del bra recept om man ska vara många.
Som titeln utlovar så går det alltså alldeles utmärkt att äta frukost både morgon, middag och kväll! Jag menar, vem vill inte äta chokladbröd till middag?


/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar