Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 5 januari 2016

Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker

Det här är något av en koloss till roman, 700 härliga sidor. Jag brukar försöka ta mig an en sådan här tjockis varje jul, förra året ägnade jag mig åt den fantastiska Steglitsan mellan knäcken och kolan. Det är någonting med juldagarna som gör att jag gärna försvinner in i en tjock härlig roman med många trådar. Förmodligen har det att göra med att jag tycker mig ha mer tid till tjocka böcker då än i vanliga fall.
Sanningen om fallet Harry Quebert kom ut 2014, och är schweizaren Joël Dickers andra roman, men den första på svenska. I somras såg jag den överallt, höjd till skyarna på den svenska blogghimmeln. Det är alltid med viss bävan man läser en bok som är så omtyckt, risken är stor att den inte är så bra som man hoppats. Men jag blev inte besviken, den här historien är verkligen fantastisk!
Det är en strålande sommardag i Aurora, New Hampshire 1975, solen dallrar och allt är ljuvt grönt. Men snart slås småstadsidyllen i bitar då den blott 15 år unga Nola Kellergan förvinner spårlöst. Jakten går över hela New Hampshire, men Nola förblir ett olöst mysterium. Nola Kellergan blir ett namn på allas läppar, genom hela landet far skräcken och undringarna över vad som hänt henne.
Trettiotre år senare hittas hennes förmultnade kropp nedgrävd i Harry Queberts trädgård. Quebert är Amerikas litteräre älskling, vår tids store författare. Ryktet om liket och i vems trädgård det låg drabbar hela USA med en tidningslöpelds hastighet. Harry Quebert fängslas och anklagas för mordet, han nekar dock och förstår inte hur Nola hamnat under hans rosbuskar.
Till sin hjälp att nysta i fallet får han sin förre elev och numera själv stjärnförfattare, Marcus Goldman, som också är romanens berättare. Tillsammans med en lokal polis börjar Goldman sin egen utredning av fallet, och vad som egentligen hände den där sommardagen för så många år sedan. Snart har fallet tagit tusen olika vändningar och blivit mer komplicerat än Goldman någonsin anat. Under tiden skriver han på sin nya bok, Sanningen om fallet Harry Quebert..
Den här boken är en magisk historia att totalt förvilla sig in i. Jag bir uppsnurrad på olika ledtrådar till höger och vänster och varje gång jag tro mig se lösningen, så läser jag nästa mening och alla mina teorier omkullkastas. Det är en oerhört välskriven berättelse, och jag tycker inte den tappar fart en ända gång, trots sina många sidor. Det är spännande och otäckt men samtidigt väldigt vackert och roligt. Sanningen om fallet Harry Quebert må vara en roman om ett brott, men det är lika mycket en roman om kärlek. Kärleken som får blodet att rusa, hjärtat att stanna och alla ens intelligenta tankar att flaxa förskrämt iväg.
Så, luta er tillbaka, dra en filt över benen och spendera några dagar i den drömska men ack så luriga staden Aurora. Det här är en riktigt stor roman, både bokstavligen men även själsligt. 

 / Malin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar