Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 15 december 2015

Det är något som inte stämmer av Martina Haag


Jag har egentligen aldrig varit ett fan av Martina Haags böcker, humorn och glättigheten har inte funkat för mig och mitt mörkertörstande läshjärta. Men något gjorde mig nyfiken på Haags senaste bok, Det är något som inte stämmer. Jag förstod att det här var något mörkare och något personligare. Och det kan man verkligen säga att den här boken är. Men den är riktigt bra, det var länge sedan jag läste något så hudlöst och desperat skrikande.
Petra och Anders är ett av Sveriges kändispar, om det nu finns ett sådant begrepp. Petra är en framgångsrik författare som skriver roliga böcker fylla med kärlek och dråpligheter. Anders är en välkänd programledare, som gör succé i rutan med kollegan Klara Boman. I femton år har Petra och Anders levt ihop, de har två barn och trots vissa hack i äktenskapet så har deras kärlek alltid stått pall i slutändan. Livet har helt enkelt varit bra. Men så en dag så vill Anders skiljas. Från ingenstans så har han bestämt sig att nu vill han inte mer. Bara så där. På ett ögonblicks sekund så är de 15 åren bara ett minne i ett fotoalbum. Petra står krossad och tillintetgjord kvar. Hon förstår ingenting, och pressar Anders på svar. Rätt snart så framkommer det att Anders, han har inte varit ärlig på ett bra tag.
Det är något som inte stämmer är en historia om att skiljas åt, hur man överlever och hur man räknar varje minut där benen bär som en seger. Det är en historia om vad som händer sedan, när den värsta chocken har lagt sig och sorgeåret är till ända.
Först tänkte jag att kanske är den här boken så bra för att man som läsare tror sig veta att den speglar Martina Haags egna liv med blixtklar skärpa. Skilsmässan från Erik Haag som smetades upp på kvällspressens framsidor, ryktena om honom och Lotta Lundgren som jag just nu varje dag ser tillsammans i julkalendern på TV. Lite som ett presslöp deluxe, här får jag alla detaljer. Men när jag läst klart så tycker jag att även om det spelar in lite grann, så bär den här boken sig själv utan det där. Det är en drabbande text om ensamhet och utsatthet, om hur ett liv bara ändras för att ens partner vill det, helt tyst och lugnt händer det mest dramatiska någonsin. Men inga pukor och trumpeter hörs, månen faller inte ner, jorden fortsätter att snurra fastän för den som drabbats har allt slutat att fungera. Det är rått och naket skildrat, och det här är en bok som kommer att stanna kvar hos mig länge.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar