Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 31 augusti 2015

Mer Hilary Mantel!

I sommar har vi kunnat följa BBC:s fina tv-serie "Wolf Hall" efter Hilary Mantels böcker. Jag har ju i ett tidigare inlägg här, erkänt att just "Wolf Hall" för mig är en sån där bok som aldrig blev färdigläst. Nu önskar jag förstås att den hade blivit läst innan jag såg serien, men jag var nöjd ändå. Fantastiskt skådespeleri, framför allt Mark Rylance som Thomas Cromwell imponerade stort, och miljöer och kläder var också roligt att se.

Hilary Mantels självbiografi, "Skuggan av ett liv", som kom tidigare i år, läste jag däremot både snabbt och med stor behållning.

Hon skriver roligt, ärligt och direkt om sin uppväxt, sin sjukdom och om sin karriär som författare. En snabbläst liten pärla för den som vill ha en bättre bild av personen bakom de framgångsrika böckerna.




Hennes senaste bok "The assassination of Margaret Thatcher" är en novellsamling. Gemensamt för alla berättelserna är att stämningen är mörk, ibland lite cynisk, men också klart präglad av Mantels svarta, ibland lite underfundiga humor. I novellen som lånat samlingen dess titel, får en kvinna besök av en man hon tror är rörmokaren, men han visar sig mer intresserad av utsikten från hennes fönster. Året är 1983 och Margaret Thatcher är premiärminister i England. Hon har just gjort en ögonoperation på en klinik, vars entré man har god utsikt över från nyss nämnda fönster...

Jag kommer definitivt att läsa mer av Hilary Mantel, och nästa bok blir nog en av hennes äldre, "An experiment in love" kom ut 1995 och skildrar kvinnlig vänskap och kärlek i 60-talets London.

/Åsa

PS! Du missar väl inte höstens första Café Bokstugan? Vi ses i stadsbibliotekets hörsal imorgon tisdag kl. 18! På temat "Världslitteratur" har Johan, Josefin, Lotta och jag samlat ihop en hel hög med spännande boktips från delar av världen som inte syns så ofta i mediebruset. Som vanligt blir det fika från Systrarna Lindkvists för liten slant, och förstås bokutlottning! Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar