Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 14 april 2015

The girl on the Train av Paula Hawkins


För några månader sedan så började den här boken dyka upp på mitt instagramflöde och på många av de bokbloggar jag läser. The girl on the train blev väldigt snabbt omskriven och uppskriven. Naturligtvis blev jag nyfiken och var tvungen att läsa!
Paula Hawkins debuterar med den här nagelbitaren, och för att vara just en debut så blir jag väldigt imponerad. Det är en tät och välskriven thriller, som lyckas hålla mig i sitt grepp, och jag kommer på mig själv att längta tills jag får sätta mig ner och läsa vidare.
The girl on the train handlar om just en kvinna som åker pendeltåg in till London varje morgon och sedan tillbaka varje kväll. Samma sträcka, måndag till fredag, vecka ut och vecka in. Kvinnan heter Rachel, och hon ser fram emot sin tågresa varje dag. För tåget stannar alltid vid samma trafiksignal, och när tåget stannar där så kan Rachel titta ut genom fönstret och rätt in på en grupp med hus, deras altaner och bakgårdar. Samma hus, samma fönster och samma människor som bor där. Snart förstår vi att Rachel är ohyggligt olycklig, inget i hennes liv blev bra. Men de som hon varje dag tittar på genom tågfönstret, de har det perfekta livet. Framförallt paret i hus nummer 15, de som Rachel har döpt till Jason och Jess. Deras liv verkar helt fullkomligt, det känns som att Rachel känner de två redan. Och tänk om bara Rachel kunde få ha ett sådant där perfekt liv i den välmående förorten? Drömma går ju. Fast så en dag. En dag ser Rachel något från sitt fönster. Hon ser något som ger henne en chans att kanske sluta drömma och få stiga in i den där rosaskimrande verkligheten i hus nummer 15.
The girl on the train blir som sagt väldigt spännande, väldigt snabbt. Vi får i vissa kapitel följa Rachel, en tyst kvinna som sitter mitt emot oss på tåget, som inte säger något men som ändå vet allt och ser allt. I andra kapitel så möter vi istället paret i nummer 15, och även andra personer som bor på samma gata. Sakta men säkert vävs de olika historierna ihop, till en obehagligt men ack så underbart läskig berättelse. Till slut är det som att sidorna vänder sig av sig själva, i en allt snabbare takt! Det kännetecknar en bra thriller för mig, att det blir så spännande att jag knappt vet vart jag ska ta vägen om jag inte omedelbums får veta hur det går.
The girl on the train är en lättläst bok på engelska, men den finns även alldeles nyutgiven på svenska: Kvinnan på tåget. Båda finns så klart på våra bibliotek! Jag hoppas att Paula Hawkins fortsätter skriva, för det här lovar gott inför framtiden. Och jag kan inte låta bli att snegla lite misstänksamt på mina medpassagerare på bussen…

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar