Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 10 mars 2015

Alkemistens dotter av Carl-Michael Edenborg


Den här gången vill jag tipsa om ett fartfyllt äventyr, en lite smått galen bok! Fast härligt galen, så klart. Alkemistens Dotter av Carl-Michael Edenborg blev Augustnominerad 2014, och jag vet knappt hur jag ska kategorisera den, men en svensk äventyrsroman kanske kommer närmst. För vilket äventyr det här blir. Vi befinner oss i Sverige på slutet av 1700-talet, på gården Hermestorp. Här i en av längorna huserar Alkemisten, den store och hänsynslöse patriarken av släkten Drakenstierna. Hans dotter, Rebis Aurora Drakenstierna, står vid faderns sida för att lära sig allt om alkemins mysterier och dess vindlande kunskapsgömmor. Rebis är den sista i släkten, och hon har ett ofattbart stort uppdrag att uppfylla. För släkten Drakenstiernas alla alkemister strävar mot ett gemensamt mål, det heliga uppdraget att befria alla världens själar genom att förinta universum. Och endast en person har blivit utsedd genom generationerna att göra just detta. På en enda människas smala axlar vilar ansvaret att genomföra detta ofattbara. Vid det här laget har ni kanske redan räknat ut att det är den unga Rebis som ska förinta den värld vi känner till. Men så dör den dominante fadern, innan Rebis är fullärd. Vem ska nu lära henne att experimentera med olika sprakande substanser för att få fram den gyllene materian som ska spränga universum i miljoner delar?
Rebis sökande efter svaren på sina frågor tar oss nu ut i 1700-talets Europa, och här tar verkligen berättelsen fart. Äventyret går till bakgator i Berlin, vindpinade klippor i Marstrand och till smutsiga bordeller i Paris. I mörka vrår smyger hotfulla varelser omkring och Rebis blir indragen i både det ena och det andra. Alkemistens dotter får aldrig tvivla eller lämna sin utstakade väg, men frestelserna är många för vår hjältinna och hon betalar ett högt pris…
Det här är en oerhört fascinerande historia, med en huvudperson som är en riktig krigare. Rebis påminner ofta om en stentuff actionhjälte från någon film. Edenborg väver skickligt ihop sin historia, det märks att han har disputerat på alkemi en gång i tiden. Jag lär mig en massa om detta djupt spännande ämne. Och jag får mig en ordentlig historielektion, en rad kända historiska personer skymtar förbi i mer eller mindre framträdande roller. Men framförallt så är Alkemistens Dotter en väldigt levande berättelse, med en text som far fram med mig som ett piratskepp på ett stormigt och vackert hav. Jag blir helt hänförd och kan knappt tro att det är sant när boken är slut. En djup känsla av: Va, är det redan över? infinner sig. Läs Edenborgs briljanta tripp, det blir en resa du sent ska glömma.

/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar