Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 24 februari 2015

The Abominable av Dan Simmons


Nu har jag efter flera dagar läst ut detta monster till bok! Över sexhundra sidor fyllda med snö, is, dumdristiga män, världens högsta berg och ond bråd död. Så här efteråt känner jag mig lite matt, fast på ett bra sätt. Det här är en bok för oss som älskar de vita vidderna, de ödsliga bergen där vinden stormar och varje felsteg kan innebära ett helt annat slut än det vi tänkt oss. The Abominable är en helt fiktiv historia, men Simmons väver skickligt in verkliga händelser och historiska personer som går in och ut i berättelsen.
Historien tar sin början på ett soligt Matterhorn 1924, där tre alpinklättrare tar igen sig efter topp bestigningen. En av dem är vår berättare, Jake Perry, en ung och något naiv amerikan som visserligen har klättrat en del men inte är lika erfaren som sina två kollegor. Sittandes där på berget så läser de en några dagar gammal tidning där huvudnyheten är att George Mallory och Sandy Irvine har försvunnit och antas vara döda på besten till berg; Mount Everest. De tre männen blir chockade och bestörta över nyheten, för om någon skulle kunna vara den första på världens tak så vore det väl klätterkändisen Mallory. Men snart så tar drömmen om att själva vara först på toppen över…
Ett år senare har de tre löst den ekonomiska biten genom att bli sponsrade av Lady Bromley, vars son även han försvann någonstans på Everest sommaren 1924. Mot alla odds så tror den sörjande modern att sonen kan vara vid liv fortfarande, därför tar expeditionen form av en räddningsexpedition, även om Perry och hans kollegors främsta mål är att nå toppen först av alla.
Väl på Mount Everest så har de tre fått sällskap av unge herr Bromleys kusin, samt en stor grupp sherpas. Men som vi vet, även i modern tid, så är Mount Everest ingens vän. Berget tar det och de som berget vill. Vädret och de sjukdomar som kommer med den höga höjden tar ut sin rätt. Och de är inte ensamma i detta karga, hjärtlösa virrvarr av glaciärsprickor och lösa klippblock. Snart upptäcker gruppen att något eller någon jagar dem.
The Abominable är en tjock och lång bok. Och Simmons har gjort ordentlig research, många sidor går åt att beskriva utrustning och olika klättertekniker. Vilket jag tycker är väldigt intressant och fascinerande, men det är ju jag det. Det är dock sidor man som läsare lätt kan skumma igenom, för boken blir ändå den spännande och otäcka thriller som det här är. Mount Everest är en oerhört tacksam miljö för en spänningsroman! Jag drar efter andan när någon halkar, för på 8000 meters höjd är en simpel snubbling lika med en dödsdom. Och även om bokens tvist kanske är en smula långsökt, så köper jag det ändå. För bokens egentliga huvudperson, Mount Everest, är så pass fängslande. Och jag lär mig väldigt mycket om bergets klätterhistoria. Samt får en kittlande längtan efter att åka dit, det drar och lockar på mig! Jag har länge byggt mina luftslott på världens berg och djupa glaciärer, och efter den här boken så fortsätter jag med det.
Om ni blir sugna på att läsa något på svenska om just Mount Everest, så kan jag även rekommendera Tunn Luft av Jon Krakauer, en spännande och tragisk historia om en av alla klätterolyckor på världens tak.




/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar