Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 4 februari 2015

"Stalker" av Lars Kepler

Bakom pseudonymen Lars Kepler döljer sig författarparet Alexandra och Alexander Andohril. Detta är den första Kepler jag läser, men det är den femte med karaktären Joona Linna, kriminalkommissarie. Jag tycker ”Stalker” var bra, spännande och en riktig bladvändare. Att det är två författare märks inte alls berättelsen flyter på.

En stalker är ”en person som maniskt och systematiskt förföljer en annan person” enligt NE.se . Handlingen börjar med att polisen får ett filmklipp där en kvinna blivit filmad när hon rör sig bakom fönstret i ett upplyst rum. Senare hittas kvinnan brutalt mördad. Flera mord följer med samma tillvägagångssätt och polisen inser att man har att göra med en seriemördare. Det finns likheter med ett mord som Rocky Kyrklund dömdes för några år tillbaka i tiden. Rocky finns dock kvar på sjukhuset som patient dömd till rättspsykiatrisk vård. Är det en copycat eller någon som mördar på Rockys uppdrag? Polispusslet är igång och Erich Maria Bark (hypnotisören) måste återigen hypnotisera Rocky för locka fram minnen. Jonna Linna kommer tillbaka och styr upp jakten.

Spännande som sagt och jag stördes inte alls av att intrigen återknöt till tidigare böcker. Många moderna författare har ett filmiskt berättande dvs man kan föreställa sig filmen under läsningen, detta gäller även paret Kepler. Så jag tror inte jag har fel när jag anar en ny Kepler-filmatisering.

/ Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar