Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 13 januari 2015

Swimming Home av Deborah Levy

Under jul och nyår läste jag The Goldfinch av Donna Tartt (som Åsa skrivit om här), och efter den tjockisen till bok så behövde jag en tunn liten sak. Swimming Home av Deborah Levy har stått hemma i hyllan ett tag, och med sina 176 sidor kändes den som ett lagom åtagande efter att ha blivit knockad av The Goldfinch. Jag hade hört mycket bra om den, både via kollegor samt litteraturkritiker. Men nu när jag läst den, så vet jag inte riktigt. Kanske är jag fortfarande påverkad av The Goldfinch, som jag tyckte så mycket om. Ibland är det så där, att när jag läst något riktigt bra så blir nästa bok, hur bra den än egentligen är, inte någon läsupplevelse att tala om.
Med det sagt, så vill jag ändå tipsa om Deborah Levys bok, för jag har tänkt på den i ett par dagar nu, och den vill inte lämna mig. Även om den inte når upp till Tartts standard, så ju mer jag funderar på den och dess handling desto mer växer den.
Nåväl, i Swimming Home befinner vi oss på den stekvarma franska Rivieran, där en brittisk känd poet semestrar tillsammans med sin hustru, deras tonårsdotter samt två vänner. Den varma villan ligger uppe på en sluttning och har en inbjudande turkosblå pool som glittrar i solens strålar. Men när de anländer till villan så är det inte bara vattnet som glittrar i poolen, där simmar även en ung, naken kvinna. Under den förvirring som sedan uppstår, kommer det fram att kvinnan heter Kitty Finch och att villan blivit dubbelbokad. Men eftersom det ändå finns ett sovrum till så bestäms det lite hastigt och lustigt att Kitty får stanna ett par dagar, tills situationen löst sig. Snart tätnar intrigerna och dynamiken mellan villans gäster ändras. Och vem är den mystiska Kitty Finch egentligen?
Det här är en märklig historia, genom hela texten finns ett underliggande hot. Ett hot som inte alltid går att ta på, utan ett hot som snarare bara fladdrar förbi bakom raderna. Jag tänker hela tiden att det ska gå illa, snart exploderar något, men jag vet inte vad som ska hända. Vilket gör läsningen lite febrig, hela tiden hoppar jag tillbaka i texten för att se om jag missat något.
Swimming Home är en annorlunda bok, märkligt intensiv samtidigt som den är nästan plågsamt långsam emellanåt. Det är verkligen en bok jag skulle vilja diskutera i en bokcirkel eller något liknande! Det vore intressant att höra hur andra uppfattar den här medelhavsvarma berättelsen.
Swimming Home finns så klart att låna på biblioteket, och det gör även den svenska översättningen med titeln Simma Hem.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar