Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 6 oktober 2014

USA noir - mörk samling

Akashic Books är ett amerikanskt förlag som bland annat ger ut en serie med novellsamlingar från olika städer i USA och resten av världen, där temat är "noir", mörka berättelser i gränslandet mellan thriller, deckare och spänning. Nu finns de bästa novellerna från de amerikanska utgåvorna i en samling, och den råkade hamna på mitt skrivbord tack vare Lotta som anade att detta kunde vara något i min smak!

Det är många välkända författare som har lämnat bidrag till samlingen, till exempel Joyce Carol Oates som skriver om en man som skaffat sig en ny familj och är fast besluten om att den inte ska möta samma öde som den förra, och Dennis Lehanes berättelse om en man som räddar en hund ur en sopcontainer, utan att ana vilka följder hans till synes ädla handling kommer att få... Novellerna är relativt korta och inordnade under rubriker som "True grit" och "Road rage". Jag tänkte bara läsa en och annan för att få några smakprov, men de ger verkligen mersmak och helt plötsligt är man halvvägs igenom boken...

Bland de planerade delarna i noir-serien finns "Stockholm Noir" med redaktörerna Nathan Larson och Carl-Michael Edenborg. Jag kan ju inte avhålla mig ifrån att spekulera om (och önska!) vilka författare som kan tänkas vara representerade i samlingen... Akashic Books stoltserar med att de flesta bidrag till deras antologier är både nyskrivna och specialskrivna för ändamålet, och författare som jag kan tänka mig kommer att få frågan är exempelvis Liza Marklund och Jens Lapidus. Bland dem som jag hoppas är självklara - trots att de inte kan lämna nyskrivna bidrag - finns Stig Trenter och Stieg Larsson.

Termen "noir" används numera i bred bemärkelse om spänningslitteratur och även om film och teve. I veckan visade SVT "K special" om fenomenet "Nordic Noir" som breder ut sig över världen. Det handlar om de skandinaviska deckarna, och framför allt teveserier som "Wallander", "Bron" och "Lilyhammer". Finns på SVT Play - rekommenderas!

/Åsa

PS! Missa inte Café Bokstugan ikväll, kl. 18 i stadsbibliotekets hörsal. Vi tipsar om böcker  av blekingska författare, och pratar med deckarförfattaren Maria Bielke von Sydow. Som vanligt blir det fika från Systrarnas Lindqvists för liten slant, samt bokutlottning! Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar