Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 11 april 2014

"Var ligger min arbetsplats imorgon? - och 22 andra noveller av kommunalare"


Detta är en vardagsnära samling av korta noveller skrivna som bidrag till en tävling vilken tidningen Kommunalarbetaren utlyste i början av 2013. Kommunalanställda uppmanades att skriva om sina jobb.

I novellsamlingen är över hälften av novellerna skrivna av undersköterskor inom framförallt äldrevården. Jag har själv arbetat både inom hemtjänsten och på äldreboende i min ungdom och senare i livet som bibliotekarie på ett sjukhus. Därför känner jag igen mycket av det som berättas från saker som jag själv upplevt. Ibland har dock författarna skrivit ur vårdtagarnas perspektiv och det gör de, ibland på ett mycket gripande sätt, för att de bryr sig om dem som de arbetar för. Att de känner empati.

Novellsamlingen, tycker jag, är en mycket läsvärd samling som är utmärkt att läsa ur lite då och då – på bussturen, på lunchen eller vid läggdags.

I ”Om liv” av Johanna Magnusson ges röst åt en äldre kvinna som ligger i sitt hem och väntar på att få dö. Hon tänker: ”Ibland vågar jag närma mig tanken att jag är en arbetsplats. Att jag är behövd på ett annat sätt nu, än när jag var människa”.

En av de ”mysigaste” novellerna, enligt mig, är busschaufförens. Han som dricker sitt morgonkaffe klockan 04.15 och skriver: ”Det luktar natt fortfarande men jag driver bort nattdoften med nybryggt kaffe”. Novellen igenom är det dofterna som dominerar!

Boken avslutas med en kort morgonepisod, ur en undersköterskas perspektiv, på en förlossningsavdelning. Ett akut kejsarsnitt äger rum och det blir ett lyckligt slut.

/Lotta

De tre noveller jag nämner är i kronologisk ordning:
Om liv av Johanna Magnusson
Doftsafari av Lars Svedberg
Smärtkorridoren av Helena Wallén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar