Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 15 april 2014

Påskläsning

När jag går igenom mina bokhögar och funderar över den stundande påskhelgens läsning ser jag att jag faktiskt kan få till ett tema. Jag älskar temaläsning men har väl inte tänkt på påsken som direkt vanligt förekommande i litteraturen, men här ska ni få se!

Lisa Jewell är en sådan författare som jag har läst allt av, så därför lånade jag självklart hem hennes nyutkomna roman Fågelburen. Hennes böcker brukar röra sig i feel-goodmarker tycker jag, men den här verkar aningen mörkare i tonen. Den ska handla om de fyra syskonen Bird som växer upp i en riktig idyll, i ett stort gammalt hus med vinklar och vrår, en härligt lummig trädgård och ett kök som gjort för mysiga familjesammankomster. Men så en påsk inträffar en tragedi och familjen splittras, för att många år senare under en annan påskhelg återvända till huset de växte upp i med alla dess minnen. Verkar mycket lovande!

Riktigt kuslig läsning hoppas jag på i Hanna von Corswants Bunkern, om Charlotta som åker till en nedlagd minkfarm över påsken för att hjälpa till att rusta upp platsen inför ett scoutläger. Två gamla tanter äger gården, och snart börjar det hända en massa konstiga saker... Jag tyckte mycket om den suggestiva, mystiska stämningen i författarens förra bok Barnflickan.

Sedan tänkte jag också hinna med att läsa den till sidantalet mycket tunna Marias testamente av Colm Tóibín. För att korsfästelsen förstås i allra högsta grad har med påsken att göra. Och för att det låter som ett intressant grepp att låta en Maria som inte alls verkar så övertygad om sin sons gudomlighet föra ordet.

Jag tycker också att ni kan ta fasta på den norska traditionen med påskekrim och läsa en deckare i påsk. Det går förstås bra med vilken som, men vill ni löpa linan fullt ut kan jag faktiskt tipsa om en som även utspelar sig under påsken. Det är Louise Pennys Den grymmaste månaden, tredje fristående boken med kommissarie Armand Gamache i den kanadensiska byn Three Pines. Mysig och rätt oblodig läsning i klassisk pusseldeckaranda.

Glad påsk!

/Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar