Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 27 januari 2014

Nya Novellixer och novellcafé!

De börjar bli många nu, de små Novellixerna. Fina som karameller är de, och nästan lika vanebildande - det är sällan man nöjer sig med en... Nyligen utkom en ny kvartett av samtida svenska författare. Jag har hittills hunnit smaka på Gun-Britt Sundströms "Början", och Karolina Ramqvists "Farväl mitt kvinnofängelse". Båda handlar om relationer på olika sätt, i Sundströms är det mellan mor och son, och i Ramqvists mellan två kvinnor bakom murarna. Båda har också det gemensamt att man vill veta mer när man läst klart. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är något positivt eller inte när det gäller novellen...

TiggarflickanNästa måndag, den 3 februari, är det vårpremiär för Café Bokstugan på stadsbiblioteket. Temat är noveller, och vi får då besök av Ulrica Skagert, som doktorerat på Alice Munro. Hon kommer att guida oss igenom Munros utgivning och tipsa om de bästa novellerna. Vi tipsar också om läsvärda noveller av andra författare, och jag vågar nog lova att en och annan Novellix också kommer att smyga sig in bland tipsen... Som vanligt ses vi stadsbibliotekets hörsal kl. 18, ingen entré och fika finns för liten slant. Välkomna!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar