Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 26 november 2013

Smitning av Dominique Dyens

Sekwa är ett riktigt favoritbokförlag vars böcker sällan gör mig besviken. Nyligen läste jag den mycket intressanta Smitning av Dominique Dyens. Till en början var jag lite skeptisk, men efterhand som man får veta ett och annat blev det en helt annan slags bok. Spännande var det att lista ut hur saker och ting hänger ihop, även om detta inte alls är någon deckare. Lite stolt kände jag mig allt när jag gissade hur det låg till och det faktiskt visade sig att jag hade rätt. Det kan ju tyda på förutsägbarhet, men så var inte fallet den här gången.

Handlingen går inte att avslöja för mycket om, men huvudpersonen heter iallafall Anne Duval, är 36 år och längtar desperat efter att träffa mannen i sitt liv och bilda familj. Så desperat så att hon tar till en del drastiska metoder och bygger upp orimliga scenarion i sitt huvud. Hon har bland annat lurat sin mamma att tro att hon har träffat en man vid namn Patrick i två år. Inte nog med det, utan hon har fantiserat ihop så mycket om denne Patrick så att han känns verklig till och med för henne själv. Men han finns väl inte på riktigt? Vem är mannen som faktiskt heter Patrick som hon träffar en natt då hon övernattar på ett slott? Han finns ju uppenbarligen. Och psykiatern som hon så småningom söker hjälp hos, hur står det egentligen till med honom?

Det finns mycket att fundera över under läsningens gång, och jag skulle gärna läsa om boken för att njuta ännu mer av författarens skickliga lek med vad som är på riktigt och inte.

/Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar