Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 15 oktober 2013

The man who rained av Ali Shaw

Som jag älskade Flickan med glasfötter, och som jag längtade efter att få läsa något mer av författaren och ville att Ali Shaw skulle skriva sin nästa bok på en gång! När så The man who rained kom hade jag absolut inte tålamod att vänta på någon översättning utan valde att läsa den på engelska. Förutom en del beskrivande naturord som jag inte hade koll på flöt läsningen på väldigt bra och jag är glad att jag inte väntade.

Elsa har vuxit upp med en pappa som jagar oväder - när en tornado eller ett åskväder är på gång beger han sig till platsen där han kan studera det hela från första parkett. Elsa har många tidiga morgnar smugit ut med sin pappa för att få vara med och bevittna det fantastiska skådespel som ett oväder kan utgöra. Det blir dock också ovädret som tar hans liv och lämnar Elsa med en stor sorg och en längtan att komma bort från sitt liv i New York. Hon har länge fascinerats av en plats hon en gång såg från ett flygplansfönster: ett samhälle som ovanifrån såg ut som ögat i en tornado. Hon lyckas ta reda på samhällets namn; det mycket passande Thunderstown, och beger sig dit för att börja ett nytt liv. Här lär hon känna Finn, en man som inte är som alla andra. Han bär nämligen på en storm inom sig, och kan bokstavligt talat förvandlas till ett regnmoln. Det är inte bara Finn som är sådan, flera djur i trakten är också delvis uppbyggda av olika väderfenomen. Självklart är människorna i byn väldigt misstänksamma mot dessa onaturliga varelser, och Elsa blir gång på gång varnad för att umgås med Finn.

Jag tycker mycket om tonen och stämningen i boken, och att saker får vara så där härligt och självklart magiska. Det är liksom helt naturligt att kanariefåglar består av solsken, när man läser det så tänker man bara ja! självklart! Det är många, många fina scener i boken och jag tycker hela idén är mycket väl genomförd. Boken påminner en del om Alice Hoffmans The ice queen, som jag också tyckte väldigt mycket om. Som ni ser är omslaget också sådär fantastiskt, i samma stil som hans förra.

Men, enligt mig så håller boken inte riktigt samma klass som Flickan med glasfötter. Det hade varit nästintill omöjligt att skriva en bok som jag skulle fastna för lika mycket, så det känns nästan orättvist att jämföra, men en liten liten besvikelse blev det allt. Jag längtar dock även denna gång något helt otroligt efter Ali Shaws nästa bok, som han enligt uppgift ska sitta och skriva på i detta nu. Skriv färdigt den snabbt Ali!

/Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar