Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 1 oktober 2013

Höstig läsning

Idag visar kalendern den 1 oktober och hösten får väl anses vara här på riktigt. Visst är det härligt att då få mysa ner sig under filten med en god bok! En författare som riktigt andas höstmys för mig är Kate Morton. Tyvärr har jag redan läst alla hennes böcker och ingen ny är att vänta i höst, men har ni inte testat dem tycker jag att den här tiden på året är perfekt för att stifta bekantskap med henne.
Istället parallelläser jag nu Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind och Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson, två historiska romaner om 1600-talets häxprocesser i Ångermanland respektive det omtalade Yngsjömordet utanför Åhus. Har kommit halvvägs i båda och tycker att de verkar mycket lovande! Framöver i höst ser jag också fram emot att sätta tänderna i Hilary Mantels Wolf Hall, Oates De fördömda och Johan Theorins efterlängtade sista del i Ölandskvartetten.

En annan bok som jag vill passa på att tipsa om är Lögnernas labyrint av Barbara Vine (pseudonym för deckarförfattaren Ruth Rendell). Här är det engelsk landsbygd, bibliotek och familjehemligheter som står i fokus. Med dessa huvudingredienser får författaren skriva riktigt dåligt för att jag inte ska falla totalt. Barbara Vine skriver verkligen inte dåligt och alltså är succén ett faktum.

Svenska Kerstin Kvist kommer till Lydstep Old Hall, en gammal herrgård på engelska landsbygden på 60-talet, för att ta hand om den vuxna sonen i familjen. Han bor där tillsammans med resten av familjen Cosway - modern och tre systrar, samt en fjärde syster som har lyckats skapa sig ett eget liv men kommer med pengar då och då. John, sonen, är galen enligt de övriga medlemmarna i familjen och vill helst spendera all sin tid i husets enorma, labyrintliknande bibliotek. Han får mediciner som ska hålla honom lugn, men behöver han verkligen dessa? Vad är det egntligen för fel på honom och vad är det för hemligheter familjen bär på?

En bok helt i min smak, framförallt för stämningen men tycker även att den är riktigt spännande emellanåt. Dock föredrar jag den engelska titeln The Minotaur och dess betydligt mer lockande omslag.

Vad ser ni fram emot att läsa i höst?

/Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar