Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 24 september 2013

Favoritbok!

Jag ser att jag ännu inte har skrivit något om en av mina absoluta favoritböcker som kom ut förra året. Så kan vi ju inte ha det! Här kommer därför en lyrisk och inte det minsta objektiv recension av Erin Morgensterns Nattens cirkus.

Bara några sidor in i boken satt jag med tindrande ögon och kände att det här är en bok som jag kommer tycka så väldigt mycket om. Den rätta tonen sattes direkt, och sedan höll känslan i sig under hela läsningen utan att jag blev besviken en enda gång. Boken är magisk och stämningsfull, jättefin och lite sorglig. Magisk på precis rätt nivå, utan att det blir överdrivet eller konstigt utan bara väldigt vackert.

 En cirkus har ju något magiskt över sig, och det här är långt ifrån någon vanlig cirkus. Här finns massor av olika cirkustält som man kan vandra runt mellan och gå in i de man fastnar för. Inne i tälten händer det olika saker, vissa mer oförklarliga än andra... Jag längtar så efter att få besöka den här cirkusen i verkligheten och lära känna människorna som finns där!

Celia och Marco har sedan de var barn fått veta att de ska mäta sina magiska kunskaper mot någon annan i en tävling. De tränas inför detta av varsin läromästare, men de vet ingenting om tävlingen - hur den ska gå till eller att det är varandra de ska möta. Cirkusen blir som en arena för tävlingen, där de en gång för alla ska bevisa vem som är den bästa magikern.

Det är svårt att beskriva den här boken, man måste nästan läsa den för att förstå. Fantastisk är den i vilket fall, precis en bok i min smak! Läs den även om ni inte tror att det är er typ av bok, ni kommer bli överraskade!

/Helen

1 kommentar: