Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 18 juni 2013

Planerad semesterläsning

Nu så här dagarna innan jag går på semester sträckläser jag en bok jag längtat efter länge, nämligen uppföljaren till Justin Cronins alldeles fantastiska framtidsdystopi/vampyrroman Flickan från ingenstans som jag skrivit om här. Den andra delen heter De första tolv och är än så länge precis lika bra! Det är en sådan bok som jag vill ägna varje ledig stund åt, samtidigt som jag vill att den ska vara för alltid.

Justin Cronins böcker ska påminna om Stephen Kings Pestens tid. Trots att jag läst och älskat många av hans böcker har jag faktiskt den här oläst, så den har jag siktat in mig på i sommar. Sedan kanske jag fortsätter med hans lilla nätta skräckroman Det på dryga 1300 sidor. Ingenting man släpar med sig till stranden direkt, men jag tror att den kommer vara ett utmärkt sällskap under varma sommarkvällar på min balkong.

Sedan ska jag hinna med en sväng till Skottland också. Jag tycker mycket om temaläsning, och vill gärna ha med mig någon bok som utspelar sig i Skottland på resan. Vilken det blir har jag inte bestämt än, så har ni några bra tips på böcker med stämningsfulla skildringar av den skotska naturen tar jag gärna emot dem!

Ha en riktigt skön sommar!

/Helen

3 kommentarer:

  1. Jag hade nyligen en tävling på bloggen, där jag frågade efter boktips bl a på temat Skottland. Tyvärr var det inte jättemånga som hade läst sådana böcker och jag kan inte komma på att jag läst någon heller (förutom Harry Potter). Om du hittar något riktigt skotskmysigt så får du skrika till. Och ha det så trevligt på semestern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack så mycket, det blev en riktigt lyckad resa! Jo då jag har en del tips på skotskmysiga böcker faktiskt:
      Amanda Hellbergs "Tistelblomman" är en stämningsfull spökhistoria om ett hemsökt hus på skotska höglandet, en riktig mysrysbok. Men läs gärna "Döden på en blek häst" först, det är samma huvudperson i dessa två.
      Alexander McCall Smith har skrivit en mysig serie om en filosof och amatördetektiv i Edinburgh. Det är så härliga titlar på dessa böcker, eller vad sägs om "Rätt inställning till regn" och "Det behagliga med lördagar"? :)
      Sedan har vi Rosamunde Pilcher som också skriver mysiga, lättsamma böcker, ofta i skotsk miljö.
      Fyrar fascineras jag mycket av och en av mina absoluta favoritböcker är "Fyrväktaren" av Jeanette Winterson! Även "Mot fyren" utspelar ju sig i Skottland när jag tänker efter.
      Sedan tycker jag om Ann Cleeves deckare som utspelar sig på Shetlandsöarna och börjar med "Svart som natten".

      Radera
  2. ...länken blev nog fel, här är den om du är nyfiken.

    SvaraRadera