Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 6 maj 2013

Nya deckare

Här kommer tips på två nyutkomna deckare som ligger på min "att-läsa-lista"...

Elly Griffiths serie om rättsarkeolog Ruth Galloway var jag väldigt nyfiken på inför läsningen av första delen, "Flickan under jorden", men ivern mattades av efter ett slut som i mitt tycke var lite väl lättköpt... Nu känns det dock som om jag borde ge henne en andra chans, jag verkar vara den enda läsaren som inte fallit handlöst för serien. I den senaste boken "En orolig grav" hittas en gammal kurskamrat till Ruth död i sitt hus, som reglats från utsidan. Kort före sin död har han skrivit ett brev till Ruth där han berättar om ett fantastiskt arkeologiskt fynd han gjort som rör Kung Arthur, men han skriver också att han är rädd för något...

Alex Marwoods nyutkomna bok "Onda flickor" är jag också lite nyfiken på. Såhär beskrivs den av förlaget: "Sommaren 1986 dömdes två unga flickor till fängelse för mord. Tjugofem år senare rapporterar journalisten Kirsty Lindsay om en rad mycket obehagliga attacker på unga kvinnor. Hennes efterforskningar leder henne till städaren Amber Gordon. Så träffas Kirsty och Amber på nytt, för första gången sedan den där svarta dagen då de var barn. De blir snabbt medvetna om den stora fara de befinner sig i. Och med nya identiteter och familjer att skydda är de beredda att göra vad som helst för att bevara sin hemlighet."

/Åsa

PS: Glöm inte vårens sista Café Bokstugan ikväll kl. 18 i stadsbibliotekets hörsal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar