Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 21 december 2012

Min julläsning

Läsning hör julen och ledigheten till. Man hinner ju aldrig läsa så mycket som man skulle vilja, men det skadar inte att ha ett litet lager böcker hemma, om man skulle bli insnöad en helg eller så... Överst på min "att-läsa-lista" ligger ett recensionsexemplar från Sekwa, "Okänd kontinent" av Fred Vargas. Boken är en deckare, och jag har faktiskt läst och gillat en av hans tidigare böcker, "I de eviga skogarna" , så jag har gott hopp om den nya också... Nu ska det äntligen bli av! Alla utom jag verkar ha läst Karl Ove Knausgårds självbiografiska bokserie "Min kamp" - och dessutom gillat dem. Jag börjar med den första så får vi se om det ger mersmak... Bodil Jönsson har skrivit flera böcker med kloka ord om hur vi kan må bättre. Den senaste heter "Tid för det meningsfulla" och den tror jag kan vara bra läsning såhär i julstressens tid... Ingen julledighet är komplett utan Maria Langs deckare, och det finns faktiskt en för varje tid på året. På bloggen Fiktiviteter kan man ta del av "den ultimata Maria Lang-kalendern". I jul väljer jag "Tragedi på en lantkyrkogård", som utspelar sig just i juletid.

God läs-jul!

/Åsa



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar