Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 12 december 2012

Årets bästa

Årets bästa böcker

December är listornas tid. Genom att läsa listor där litteraturkritiker har utsett årets bästa böcker får man en indikation om hur tillförlitligt recensentens omdöme är. Detta kan vara till stor hjälp inför framtida läsning av litteraturkritik som är skriven av samma recensent, vare sig man är konsument eller låntagare, bibliotekarie eller bokhandlare.

Tidningar och tidskrifter har även äran och nöjet att utnämna årets bästa filmer och album. Vissa kulturredaktioner röstar fram en gemensam lista och hjälps åt att rangordna de utvalda verken. Andra nöjer sig med att kortfattat beskriva verken och vad som gör dem framstående, men nämner dem inte i en särskild ordning. Oftast utnämns i alla fall ett verk som årets absolut bästa. Att kritiker på senare år gjort individuella listor indikerar att en oenighet på redaktionerna stört julfriden under tidigare års omröstningar. En mer försiktig taktik är att ge uppdraget till personer som är på olika sätt konstnärligt verksamma.

Här är fem författare som blivit tillfrågade av Dagens Nyheter att utse årets bästa böcker:

Amanda Svensson (författare till "Hey Dolly") - "Salome" av Mara Lee
Torbjörn Flygt (författare till "Underdog") - "Underbarn" av Roy Jacobsen
Elisabeth Åsbrink (författare till "Och i Wienerwald står träden kvar") - "Dikter och prosa 1954-2004" av Tomas Tranströmer
Anna-Karin Palm (författare till "Snöängeln") - "Tills vattnet stiger" av Maryse Condé
Aase Berg (författare till "Liknöjd Fauna") - "Ejdervita" av Kristina Olsson och Repuls av Helena Boberg.

Årets bästa filmer

New York Times betygsätter inte verken de recenserar och när de presenterade förra årets lista över årets bästa filmer var de noga med att poängtera att titlarna nämndes i bokstavsordning. Att många kulturredaktioner är ovilliga att rangordna och betygsätta har säkerligen att göra med att verk inom olika genrer är oerhört svåra att jämföra med varandra. Dessutom ska det i en lång, ingående och ytterst välskriven recension framgå tydligt hur högt recensenten värdesätter verket. Att jag i detta inlägg för fram just New York Times listor är för att jag är av uppfattningen att deras recensenter är de främsta i världen på att beskriva vad det är som ger en mästerlig film eller bok dess särskilda magi.

I veckan presenterade New York Times respekterade filmkritiker A.O. Scott sin lista över årets mest framstående filmer, och det här året är filmerna på hans lista rangordnade. Enligt Scott är årets bästa film "Amour", som är regisserad av Michael Haneke. Här kan man läsa listan i sin helhet.

Guardians lista över årets filmer hittar vi Paul Thomas Andersons "The Master" överst.

I New Yorker (vars recensent inte rangordnar titlarna på sin lista) kan vi läsa att "Lincoln" och "Zero Dark Thirty" är årets starkaste filmer och att "Moonrise Kingdom" utan tvekan är den charmigaste.

Årets bästa album


Här i Sverige är musikkritikerna sena med att lämna in sina listor över årets bästa album. På andra sidan Nordsjön har Guardian redan presenterat sin lista över de album som tidningens musikredaktion hyst mest kärlek till under 2012. Guardian utnämnde "Channel Orange" av sångaren och rapparen Frank Ocean till det allra bästa albumet det här året. Här är årets tio bästa album enligt Guardian:

1. Frank Ocean – "Channel Orange"
2. Grimes – "Visions"
3. Jessie Ware – "Devotion"
4. Dirty Projectors – "Swing Lo Magellan"
5. Kendrick Lamar – "Good Kid, MAAD City"
6. Tame Impala – "Lonerism"
7. Alt-J – "An Awesome Wave"
8. The xx – "Coexist"
9. Hot Chip – "In Our Heads"
10. Bobby Womack – "The Bravest Man in the Universe"

Du kan läsa mer om hur man resonerat kring listan här.

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar