Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 22 oktober 2012

Nominerade till Augustpriset!

Alldeles nyss presenterades årets nomineringar till Augustpriset. Följande titlar är med och tävlar om priserna, som delas ut på Augustgalan den 26 november.

Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok

En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru
Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson
Sång till den storm som ska komma av Peter Fröberg Idling
Springa med åror av Cilla Naumann
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg
Medealand och andra pjäser av Sara Stridsberg

Nominerade till Årets svenska fackbok

Det enda könet. Varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur det förstör ditt liv och världsekonomin av Katrine Kielos
Ur regnskogens skugga. Daniel Rolander och resan till Surinam av James Dobreff, Arne Jönsson, Helene Schmitz
”Det står ett rum här och väntar på dig…”. Berättelsen om Raoul Wallenberg av Ingrid Carlberg
Den amerikanska högern. Republikanernas revolution och USA:s framtid av Martin Gelin
Jag är Zlatan Ibrahimovic. Min historia av Zlatan Ibrahimovic och David Lagercrantz
Sanningens vägar. Anne Charlotte Lefflers liv och dikt av Monica Lauritzen

Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok

Only väg is upp av Emmy Abrahamson
Jag blundar och önskar mig något av Moa-Lina Croall
Jag älskar Manne av Pija Lindenbaum
Elin under havet av Sofia Malmberg
Jag är världen av Mårten Melin
A B C å allt om D av Nina Ulmaja

Missa inte Café Bokstugan måndagen den 5 november, då presenterar vi de nominerade böckerna. Som vanligt träffas vi i stadsbibliotekets hörsal kl. 18. Varmt välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar