Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 15 mars 2012

Under huden på Bokstuganredaktionen

Idag har jag bestämt mig för att avslöja mina djupaste bokbekännelser. Må det bära eller brista.

Senast lästa: Osynliga händer av Stig Sæterbakken
Senast lånade bok: Eldar och is av Birgitta Stenberg
Senast fådda bok: Leklust av Juli Zeh
Favoritbibliotek: Självklart Karlskrona stadsbibliotek, men utan Torsås folkbibliotek hade jag antagligen gått under jorden som tonåring…
Antal lånekort: 7 st. Har som ambitition att samla på mig som många som möjligt under min levnadstid, något måste man ju samla på...
Använder som bokmärke: Kvitton då jag inte hittar mitt fina laminerade bokmärke med rådjur på, en gåva från och av min kära kollega Johanna
Favoritmat/snack vid läsning: Popcorn, därav flåttiga sidor...
Favoritdryck vid läsning: Te, te och åter te.
Favoritställe att läsa på: I soffan tillsammans med kattbarnen
Den här boken köper jag till en förälder: De ovanliga  och De ovanliga 2 av Åke Mokvist till Pappa
Favoritgenre: Romaner med etik eller avvikelser som tema men även berättelser om eller av starka och vilda kvinnor.
Författarfavoriter: Erlend Loe, Jonas Karlsson, Anneli Jordahl, Ferdinand von Schirach, Charles Bukowski med flera...
Den tjockaste bok jag läst: Undviker tjocka romaner på grund av min rastlöshet men jag gissar att det faktiskt var Martina Lowdens Allt (627 sidor) men jag har tänkt ta mig an Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen på 742 sidor, en mycket, mycket regnig dag...
Den tunnaste bok jag läst: Maria och José av Erlend Loe (60 sidor)
Favoritljud när du läser: En eller två snarkande katter
Prenumererar på: DN helg
Mitt bästa bokminne: När jag var 13 år och läste Per Nilssons Ett annat sätt att vara ung och fann mig själv. Eller helgen då jag lånade Per Hagmans Cigarett/Pool/Volt av min bästa vän. Sträckläste och kände mig varm i bröstet av att ha hittat min dåvarande favoritförfattare som jag fortfarande kan återvända till och uppnå samma känsla av.
Senaste bokfyndet: Den röda soffan av Michèle Resbe
En bra bok att ge bort: Sommarboken av Tove Jansson, passar för såväl gammal som ung
Bokgenre som jag undviker: Deckare… och romaner som utspelar sig i 1800-talsmiljö. Har även svårt att begripa mig på fantasygenren.
Så här sorterar jag min bokhylla: Efter färg
Nästa bok jag ska läsa: Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar