Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 12 mars 2012

Lantliga scener av Amos Oz

Amos Oz är en israelisk författare som skriver romaner för såväl vuxna som barn. Boken jag har valt att tipsa om är Lantliga Scener. Det är en roman som består av 8 noveller. Alla berättelser utspelar sig i den israeliska byn Tel Ilan, och varje berättelse utgår från någon av invånarna i denna by. Det är stor blandning på de olika novellerna. De handlar om väldigt skilda vardagshändelser. Till exempel handlar en om en man som bor hemma hos sin mor. Plötsligt dyker en främling upp och säger att de är släkt och är ute efter huset de bor i. En annan berättelse är om en ung tonårspojke som är förälskad i den dubbelt så gammal kvinna som jobbar på postkontoret.

Novellerna är på ett sätt väldigt lugna och harmoniska. De flesta novellsamlingar som jag läst är det alltid mycket som sker och berättelserna är alltid lite skruvade och det sker saker i ett högt tempo fort. Det gör det inte i denna roman. Amos skriver i ett lugnt tempo, där man som läsare blir inbjuden till att få en glimt i en persons liv. Den är lättsam och har ett lugn över berättelserna. Jag tycker att jag som läsare får någon slags ro när jag läser boken, den får mig att finna ett slags lugn.

Personerna i berättelsen söker efter något, de är på väg någonstans eller saknar något, men de vet inte riktigt vad det är, och det får vi som läsare inte heller veta. Utan vi får spekulera om det är det uppenbara de saknar, eller om det är något djupare än så.

Det är en vemodig bok där vi får följa karaktärernas längtan efter något som de desperat vill åt. Amos beskriver miljöerna väldigt bra, det är lätt att visualisera den israeliska byn. Han beskriver det detaljrikt, såväl miljöerna som karaktärernas känslor. En bra bok att läsa när man vill slappna av och inte tänka alltför mycket.

/Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar