Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 13 januari 2012

Spår i snön

Som sagt, jag är en ohjälplig novellromantiker. Därför är jag extra lyrisk nu när vi beslutat att köpa in kortnoveller från förlaget Novellix. I nuläget har vi åtta stycken noveller tillhanda - men fler är på väg. Totalt är 16 titlar utgivna med författare såsom Jens Lapidus, Amanda Svensson, Unni Drougge och Juli Zeh med flera. Det fina med dessa kortnoveller är att de är fantastisk kvällslektyr, det vill säga då du är för sömning för en tegelstensroman, varför inte en novell? Förlaget Novellix lovar dessutom att varje novell ska erbjuda kvalitetslitteratur, i ett litet format. Jag kunde inte hålla fingrarna borta utan lånade genast min favoritförfattare Jonas Karlssons novell med titeln Spår i snön. Här får vi lära känna ett par, Martin och Barbro, som flyttat från Stockholm till landsbyggden i Norrland. Varför vet ingen. Berättaren är grannen som iakttar det nyinflyttade paret och som sakta men säkert lär känna Martin. Barbro håller sig för sig själv och verkar socialt avvikande. Martin däremot lyckas med att göra sig hemmastadd i den lilla byn och skaffar sig snart ett arbete med hjälp av vår berättare. Där möter han Linda som han inleder en romans med, något som framför allt drabbar Barbro, men snart är hela byn inblandad. I centrum av allt står Axel, Martins son med ett apatiskt förhållningssätt till omvärlden. Och där stannar jag för att inte avslöja för mycket. En otroligt läsvärd liten sak om den karga svenska mentaliteten.

/Sara 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar