Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 27 januari 2012

Deckarstopp och läsutmaning

Undantag
Som kanske har framgått vid något enstaka tillfälle, är det deckare som länge har utgjort huvuddelen av min litterära kost. Nu börjar dock näringsintaget kännas väl ensidigt, och jag har därför bestämt mig för att begränsa mitt deckarintag till förmån för annan läsning. Vissa undantag måste dock göras för gamla kära bekantskaper... Bland dem finns Elizabeth Georges böcker om Lynley och Havers, Peter Robinsons om Inspector Banks, och Stephen Booths serie om Ben Cooper och Diane Fry. Det här är tre deckarserie som alla håller mycket hög klass trots att många delar utkommit, och dem tänker jag inte överge...

För att kompensera för min egen deckarbrist har jag nu utmanat min kära bloggkollega Sara, som enligt egen utsago aldrig läst en deckare (!!!) Hon har nu fått en läsutmaning och jag ser fram emot att höra hur hon trivdes i Inspector Banks’ sällskap. Det ska också bli spännande att höra vad min motprestation kommer att bestå i. För så är det ju – om man utmanar någon annan, får man också finna sig i att själv bli utmanad. Jag befarar att jag kan bli fast med Charles Bukowskis samlade verk, men Saras läspreferenser är ofta lite oväntade och överraskande så man vet aldrig…

Vem vill du ge en läsutmaning och varför? Svara gärna i kommentarerna!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar