Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



söndag 18 december 2011

Niklas husmansklassiker

Niklas husmansklassiker innehåller recept på mat jag minns. Det var sådan här mat som farmor och mormor lagade. Kåldolmar till exempel, eller köttbullar med gräddsås och pressgurka med ostkaka till efterrätt. Väldigt gott, men maträtter som åtminstone inte jag tar mig tid till att laga. Niklas Ekstedt har samlat 172 favoritrecept i boken. Alla är vackert presenterade med ett recept per sida. Vissa rätter presenteras också på bild, ibland även hur man stegvis går till väga. För mig doftar recepten som sagt ”förr i världen” men många av dem har relativt få ingredienser och verkar inte alltför svåra att tillaga. Men man måste planera framåt åtminstone om man ger sig på kötträtterna som ofta ska koka både två och tre timmar. Ett bra julklappstips till yngre människor som vurmar för femtitalet kanske? Själv har jag som ambition att testlaga ett recept då och då, kanske ska börja med Wallenbergare med potatismos.

Boken i bibliotekets webbkatalog.
/Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar