Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 20 oktober 2011

Brott av Ferdinand von Schirach

En skulle kunna kalla den här boken för en novellsamling. Men jag kallar den hellre för en samling brott. Det är advokaten och numera även författaren Ferdinand von Schirach som har skildrat händelser ur hans faktiska arbetsliv, resultatet är fantastiskt. På bokens baksida går att läsa: "En omtyckt och respekterad läkare slår efter fyrtio års äktenskap ihjäl sin hustru med en yxa. En till synes beskedlig man tar med skrämmande precision livet av två nynazister på en tågstation. En lovande cellist dränker sin bror av barmhärtighet."

Det här är alltså ingen deckare, utan som Schirach själv säger: kriminallitteratur. Det är sanna och framförallt udda berättelser. Genom hela boken finns även en sorts förståelse och empati för gärningsmannen. För ja, kanske hade jag slagit ihjäl min fru med en yxa om hon utsatt mig för psykisk misshandel under cirka fyrtio års äktenskap. Och ja, kanske hade jag dränkt min bror om han mist förståndet och tvingats amputera båda sina ben, för att rädda honom eller kanske rädda mig.

Språket är stramt och återhållsamt, som sig bör. Han svävar inte ut och boken är sparsam med detaljer. Det är det mest nödvändiga som kommer fram. Min favoritnovell är den sista: Kärlek. Där ett kärlekspar som varit tillsammans i två år umgås på tu man hand. Den unga kvinnan ligger i pojkvännens knä och blottar sin ryggrad vilket gör honom mycket upphetsad. Han tar sin kniv, vilket han tidigare beskurit ett äpple med, och skär ett lätt snitt i ryggraden. Flickvännen blir av naturliga skäl bestört och rusar därifrån och lämnar därefter in en anmälan på honom. I samtal med Schirach erkänner mannen att kärleken för sin flickvän var så pass stor att han ville smaka henne. Absurt. Men i lagom mängd. Precis min smak.

Boken i bibliotekets webbkatalog.

/Sara