Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 11 juli 2011

Deckarsommar

Sommaren är ju den tid då många väljer att ta med sig just en deckare till stranden eller på resan. Själv har jag förstås redan hunnit med några stycken i sommar, bland annat Simon Becketts senaste om rättsantropolog David Hunter, Från andra sidan graven. Den utspelar sig några år tidigare än de övriga böckerna, och man får äntligen veta vad som egentligen hände Hunters familj. För åtta år sen var Hunter med när seriemördaren Jerome Monk vallades på hedarna för att hitta fler av hans förmodade offer. Åtta år senare rymmer Monk från fängelset och mardrömmen börjar för Hunter och för många andra.

Belinda Bauer var en ny bekantskap och en positiv överraskning med debuten Blacklands, som jag skrev om tidigare. Nu har jag även läst hennes senaste, Darkside, och den uppfyllde faktiskt alla (högt ställda!) förväntningar. I det lugna lilla samhället Shipcott hittas flera äldre personer mördade på kort tid. Den lokala polisen Jonas Holly får kämpa för att hävda sig både mot sina överordnade och mot en anonym person som verkar övervaka varje steg han tar och lämnar hotfulla meddelanden. Slutet - och den twist det innehåller - var nog det mest oväntade sedan Lehanes Shutter Island/Patient 67! I november kommer Blacklands på svenska med titeln Mörk jord - missa inte det!

Just nu läser jag Jussi Adler-Olsens Kvinnan i rummet, och hittills är den precis lika bra som Flaskpost från P, som jag skrev om tidigare. Dessutom är det första delen i serien om avdelning Q för "kalla fall" inom Köpenhamnspolisen, så man får bakgrunden till hur avdelningen bildades och hur Carl Mörck och Hafez el-Assad träffades och började samarbeta (efter vissa inledande svårigheter!) Deras första fall är fem år gammalt och handlar om en känd politiker som försvann spårlöst från färjan Rödby-Puttgarden. När Mörck och Assad börjar nysta i historien framkommer helt nya fakta och man börjar förstå att det ligger en fasansfull historia bakom försvinnandet...

Den fortsatta deckarsommaren kommer för min del bland annat att bjuda på Patricia Cornwells senaste om rättsläkaren Kay Scarpetta, som heter Port Mortuary. I denna återgår Cornwell till att skriva ur perspektivet första person, vilket hon övergav för några år sedan och det gjorde faktiskt stor skillnad - till det sämre. Utan tillgång till Scarpettas tankar och känslor uppfattar jag henne bara som dryg och självgod. Jag ser också fram emot att få läsa The various haunts of men, som är första delen i deckarserien om polisinspektör Simon Serrailler, skriven av Susan Hill, en av mina favoritförfattare när det gäller skräck och spökerier.

Jag är också lite nyfiken på "superdeckaren" som släpptes i USA förra veckan. 26 kända deckarförfattare, bland andra Alexander McCall Smith, Kathy Reichs och Peter James, har skrivit varsitt kapitel i boken som heter No rest for the dead, efter vissa instruktioner från redaktören. Frågan är om det blir 26 gånger bättre - eller om det bara blir för många kockar i deckarsoppan...

Ha en skön deckarsommar!
/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar