Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 5 april 2011

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon

När jag fick syn på Ensamma hjärtan och hemlösa hundar tyckte jag att den såg så otroligt charmig och mysig ut, omslaget fångade mig verkligen. Jag måste säga att innehållet levde upp till förväntningarna riktigt bra.
Det handlar om Rachel, som är 39 år och en inbiten storstadsbo. Hon jobbar på reklambyrå, bor i en liten lägenhet i London och har sedan flera år tillbaka ett förhållande med en gift man. I stort sett över en natt förändras Rachels liv totalt, då hon förlorar både jobb, bostad och pojkvän på samma gång. Som om inte dessa förändringar vore nog får hon dessutom veta att hon har ärvt ett hus på landet av sin moster Dot. Till detta hus hör en hundgård, där hemlösa hundar tas om hand i väntan på att kunna placeras ut i nya familjer.
Rachel är till en början ganska skeptisk inför livet på landet. Hon är som sagt en inbiten storstadsbo och kan inte riktigt se att hon skulle passa in där bland alla hundarna. Långsamt lär hon känna olika människor som brinner för det de gör och hon kan inte låta bli att dras med av dessa eldsjälar. Snart känner hon att även hon har något att bidra med för att skapa ett bättre liv för dessa övergivna hundar.
Förutom Rachel får vi lära känna Natalie, en 30-årig kvinna vars högsta önskan är att bli gravid, och Zoe, en ensamstående tvåbarnsmamma som en dag plötsligt får en liten hundvalp på halsen som hon inte vet hur hon ska hantera. En stilig veterinär vid namn George får också en betydande roll för handlingen. Människor möts och kontakter knyts genom hundarna.
Jag tycker att det är en fin och mysig berättelse med många trovärdiga karaktärer. Hundarna har också sina olika personligheter. Jag som egentligen är en kattmänniska kunde nästan längta efter en liten hund efter att ha läst boken.
/Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar