Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 24 mars 2011

Skruvat men varmt i Punkt

Jag tog boken bara för framsidans skull. Det var för ett par veckor sedan och vi hade inte nåtts av de första varma solstrålarna än, så den där gråkalla eftermiddagen när den här boken lös mot mig från sin hyllplats bland bibliotekets senaste inköp var jag chanslös. Den såg ut att vara härligt varm och godhjärtad, utan för mycket tunga tankar, livsbejakande och rolig. Dessutom såg den inte alls ytlig ut, i alla fall inte på det sätt som böcker som stämmer in på beskrivningen ovan brukar vara. Men förutom mina (alldeles förutfattade) fantasier om hur boken skulle få mig att bli pigg, glad och energisk hade jag ingen aning om vad det var jag lånade. Jag kände inte till författaren och hade inte hört talas om boken.

Men (jubel!) det visade sig att jag fick rätt! Dave Nicholls har skrivit en debutroman som är en ren njutning att läsa. I staden Punkt, någonstans i Östeuropa, är den alltid omtänksamme och välvillige borgmästaren Tibo Krovic djupt och hemligt förälskad i sin sekreterare Agathe Stopak. Båda två är alltför väl bekanta med ensamhet, Tibo med känskan av att vara alldeles själv och Agathe med att vara ensam tillsammans med andra, så nog borde det vara på tiden att de gjorde någonting åt saken. Men trots inblandning av en italiensk spådam, mycket vilja, en matlåda i en fontän, ett hemligt teatersällskap och en oväntad förvandlig är det inte alls enkelt för den gode Tibo att uttrycka sin kärlek till fru Stopak. En skruvad och rejält oförutsägbar slukarbok!
I webbkatalogen kan du se om boken finns inne på biblioteket.
/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar