Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



onsdag 30 mars 2011

Inger Edelfeldt: Hur jag lärde mig älska mina värsta känslor (2010)

Inger Edelfeldt är en skapande, kreativ person. Hon är författare och konstnär. Kanske är ångest en förutsättning för att skapa? En kanske evig fråga. Hur jag lärde mig älska mina värsta känslor är en bok om sökandet att förstå sig själv, ångesten, det ibland självdestruktiva beteendet med ätstörningar. Inger Edelfeldt har en lång historia av att hamna i nedstämdhet och depression, något som bland annat tar sig uttryck i ätstörningar och en förmåga att hamna i relationer som är mer tärande än givande. Hon har sökt läkning genom olika terapier som frigörande dans, TM (meditation), gestaltterapi och till sist hittat rätt i Zen coaching. Hon berättar om de olika terapiformerna och hur de har varit till hjälp för henne. Formen som kallas Zen coaching är hennes livlina och terapin är ett förhållningssätt som bygger på acceptans och avslappning inför negativa känslor. Värstakänslorna kan ses som en gåva, som ger ny livsmening, energi, tillit och glädje, istället för att förlama och bromsa upp. Hon är numera diplomerad Zen coach själv.
/ Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar