Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 22 februari 2011

Snus i ugnen och pelargon på fönsterbrädet

En bok som knyter an till månadens tema Hemma bäst är den nyutgivna boken Vackert med vintage, av Sania Hedengren och Susanna Zacke, där blommiga täcken samsas med knarrande trägolv och nötta trasmattor. Även om boken främst verkar rikta sig till husägare kan jag som bor i en trist och trång tvåa inspireras och ta till mig av författarens tips. Boken domineras av ljusa ytor som kombineras med secondhand fynd. Mitt favorittips ur boken är manschettknappar gjorda av skrivmaskinstangenter.






Även Loppisboken från 2010 är en inredningsbok att rekommendera, och som ni säkert förstått har jag en egenhet för gamla ting vilket jag delar med författaren Ida Magtorn. Något som jag särskilt uppskattade var den enkla lektionen i svenskt porslin från 1900-talets mitt, som Rörstrand, Gustavsberg och Gefle samt vad som utmärkte dem. För vad kan vara mer vackert än en Adam-kopp i en klassisk stringhylla från 50-talet?




Avslutningsvis vill jag även slå ett slag för Stefan Sundströms filosofiska trädgårdsbok, Stefans lilla gröna, där han odlar sitt eget kött, jäser sin äppelmust och tillverkar sitt eget snus. Och det får ta tid. En mycket märklig och underbar bok i utanförskap, som han själv väljer att kalla det.
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar