Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 14 februari 2011

Döden på en blek häst av Amanda Hellberg

Amanda Hellberg är född 1973 och bosatt i Oxford. Döden på en blek häst är hennes andra bok för vuxna, hon skriver också engelska barnböcker som hon själv illustrerar.

Maja Grå är en ung svensk kvinna som reser till Oxford för att studera konst, men också för att ta reda på vad som hände hennes mamma som nyligen har hittats mördad i Brighton. Majas mamma försvann spårlöst när Maja var 10 år, och hon har inte hört ett ord från henne förrän hon får veta att mamman är död. I Oxford försöker Maja finna sig tillrätta på skolan, i sitt rum på studenthemmet och med sina nya klasskamrater och lärare. Samtidigt söker hon efter personer som känt hennes mamma, och kan ge henne ledtrådar till vem hon var och vad som egentligen hände henne. Maja börjar också märka att hon har speciella förmågor; hon ser och upplever saker som inte andra gör.

När jag tipsade om Döden på en blek hästCafé Bokstugan förra veckan, sa någon att det var en perfekt titel på en deckare. Boken skulle kunna kallas en deckare med övernaturliga inslag, eller kanske skräckdeckare, en beteckning som har börjat dyka upp lite här och var. Skildringen av Oxford är fantastisk och det märks att författaren bor där och känner till miljön hon skriver om. Universitetsområdet med dess gamla byggnader är en passande kuliss till den spännande och kusliga handlingen. Samspelet i den lilla grupp av klasskamrater och lärare som omger Maja är också väldigt skickligt beskrivet. Just universitetsmiljön och den sammansvetsade gruppen av studenter för tankarna till Donna Tartts Den hemliga historien och Curtis Sittenfelds I en klass för sig, som båda ligger på min ”bästa-någonsin-lista”.

Om jag ska säga något mindre positivt om boken, så blir det att den gott kunde varit lite längre. Jag är av naturen lätt misstänksam mot böcker som håller sig under 500 sidor, och Hellbergs slutar på ynkliga 314… Jag hade gärna dröjt mig kvar i den stämning som författaren bygger upp ett tag till, innan gåtans lösning avslöjas. Maja Grå figurerar även i Amanda Hellbergs debut Styggelsen, som jag genast ville läsa när jag hade slagit ihop Döden på en blek häst. Tyvärr var den utlånad, men den som väntar på något gott…

/Åsa

1 kommentar:

  1. Det är så lustigt hur olika man tycker om samma bok. Själv tyckte jag inte alls om den här (http://feuerzeug.wordpress.com/2011/02/03/dodstrakigt-pa-en-blek-hast/), men de flesta andra verkar trivas bra i Hellbergs Oxford.

    SvaraRadera