Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 24 augusti 2010

Vem är Hans Koppel?

Nu avslöjas författarpseudonymerna på löpande band. Det var ju inte så länge sedan Lars Kepler (författare till Hypnotisören och Paganinikontraktet) visade sig vara paret Coelho/Ahndoril. I morgon, den 25 augusti, lovar Adlibris att avslöja vem/vilka som döljer sig bakom namnet Hans Koppel i samband med att den tredje boken, Kungens födelsedag, släpps. Två böcker har tidigare kommit ut, Vi i villa och Medicinen. Jag har läst Medicinen som handlar om Johanna, ensamstående mamma och journalist, som har det kämpigt både privat och på jobbet. Allt vänder dock när hon blir erbjuden att prova en ny munsårsmedicin, som visar sig ha vissa oväntade bieffekter. Jag tyckte boken var snabbläst och rolig, underhållning för stunden helt enkelt. Det förekommer många spekulationer om vem som döljer sig bakom namnet Hans Koppel. De flesta verkar vara överens om att det är en redan känd författare, som vanligen skriver böcker i en helt annan genre. Namn som nämns är paret Helena von Zweigbergk och Bengt Ohlsson, Petter Lidbeck eller Marcus Birro. Varför väljer man då att skriva under pseudonym? I en intervju med sitt förlag har Hans Koppel sagt följande:

”Jag vill inte att min omgivning ska läsa in en massa i det jag skrivit. Det är oftast fel personer som tar illa vid sig, och jag vill ha glada människor omkring mig.[…] En annan bra grej är att man slipper sitta i morgonsoffa och svara på frågor som programledaren läser från en prompter.”

Håll utkik på Adlibris kl. 13.00 i morgon! Det finns fortfarande pseudonymer kvar att knäcka för den listige, t.ex. Bo Balderson och Tim Davys. Här kan du läsa en artikel ur Svenska Dagbladet om pseudonymer.

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar