Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 7 juni 2010

Nesser i novellform

Hur jag tillbringar mina dagar och mina nätter är en novell som Håkan Nesser skrivit speciellt för Bonnier Audio, den finns alltså bara inläst på cd-bok. Jag är ingen storkonsument av varken cd-böcker eller Håkan Nesser annars, men denna korta berättelse gjorde mig lite nyfiken. Det är författaren själv som har läst in boken. Historien utspelar sig i den numera välkända staden Maardam, en fiktiv stad i ett fiktivt nordeuropeiskt land. Stämningen känns igen från Nessers övriga böcker, det verkar alltid vara lite grått och regnigt i Maardam. Berättaren är författaren Maarten, som en kväll på sin stamkrog möter en man, David Perowne, som säger att han har något att berätta om Maartens fru Marlene. Han börjar berätta en helt osannolik historia om fruktansvärda händelser som Marlene ska ha varit inblandad i innan hon träffade Maarten. Till en början vill inte Maarten tro på det han hör, men efter hand börjar han lägga ihop det med vad Marlene själv har berättat om sitt tidigare liv, och han förstår att hans fru inte är den hon utger sig för att vara... Berättelsen tar bara 50 min att lyssna på, men under den tiden lyckas författaren bygga upp både stämningen och spänningen så att man bara måste fortsätta lyssna. En stunds god underhållning helt enkelt!

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar