Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 12 april 2010

Jag ska fånga en ängel

Håkan Östlundh är en ny bekantskap för mig. Han har tidigare skrivit en serie deckare om polisen Fredrik Broman på Gotland. Nu är han aktuell med Jag ska fånga en ängel, med den frånskilde polisen Paul Bäckström i huvudrollen. Jo, jag vet, frånskilda poliser är inte helt ovanliga i deckarvärlden... Boken handlar mycket om gängbildning och ungdomskriminalitet. I sin ungdom var Paul själv på väg att hamna snett, men han tog sig ur den världen och blev så småningom polis istället. Sämre gick det för hans kompis Mats och dennes son Max.

Ett bråk uppstår mellan ett gäng ungdomar från det lugna villaområdet, och ett annat från det ökända hyreshusområdet. Utgången blir dödlig och Paul befinner sig plötsligt mitt i en utredning där inte många av de inblandade är över 15 år, och en av dem är dessutom Max... Parallellt med den här historien får vi också följa Pauls förhållande med Ylva, en gift kvinna, som kanske är på väg att lämna sin man för Pauls skull.

Boken är spännande och känns aktuell. Möjligen får kärlekshistorien mellan Paul och Ylva lite för mycket utrymme i förhållande till brottsutredningen. Östlundh beskriver själv boken som en avstickare från Gotlandsserien, så fler böcker om Paul Bäckström ser det inte ut att bli. Lite synd - det hade varit roligt att se vilken av Ted Gärdestads låtar nästa bok hade fått namn efter. "För kärlekens skull" kanske...? Låter som ett utmärkt motiv för ett mord...

Boken i webbkatalogen

/Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar